Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
Astronytt: Polarisert Planck (26.2.2015)
Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Mørk materie i vår egen galakse (17.2.2015)
Ny studie forteller om mørk materie i det indre av Melkeveien. Håkon Dahle kommenterer.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Jakten på kvasarbildene (21.1.2015)
Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Nye bevis for stort urhav på Mars (05.03.15)
Ifølge ny forskning hadde Mars opprinnelig et hav som inneholdt mer vann enn Nordishavet på Jorda og som dekket en større del planetens overflate enn Atlanterhavet gjør på vår klode. Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og andre teleskoper har et internasjonalt forskerteam gjennom en seksårsperiode overvåket atmosfæren til Mars og kartlagt egenskapene til vannet i ulike deler av planetatmosfæren.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
En bråmoden galakse i et ungt univers (02.03.15)
Astronomer har for første gang identifisert støv i en svært fjern stjernedannende galakse. Det kan tyde på at galakser utviklet seg overraskende raskt i tiden etter Big Bang. Forskerteamet brukte ALMA for å registrere den svake gløden fra kaldt støv i A1689-zD1, en av de fjerneste galakser som noen gang er observert, mens avstandsbestemmelsen ble utført med ESOs Very Large Telescope.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Et tredimensjonalt dypdykk i universet (26.02.15)
Takket være MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har astronomer konstruert det hittil beste tredimensjonale kart over det fjerne univers. Etter å ha stirret på en ørliten himmelregion kalt Hubble Deep Field South i bare 27 timer, kunne forskerne bestemme avstandene, bevegelsene og andre fysiske egenskaper til langt flere galakser enn man har klart i tidligere studier. De nye observasjonene avslørte dessuten objekter som Hubble-teleskopet ikke var i stand til å se.
» Eldre nyhetssaker «