Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
Astronytt: Polarisert Planck (26.2.2015)
Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Mørk materie i vår egen galakse (17.2.2015)
Ny studie forteller om mørk materie i det indre av Melkeveien. Håkon Dahle kommenterer.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Jakten på kvasarbildene (21.1.2015)
Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Et tredimensjonalt dypdykk i universet (26.02.15)
Takket være MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har astronomer konstruert det hittil beste tredimensjonale kart over det fjerne univers. Etter å ha stirret på en ørliten himmelregion kalt Hubble Deep Field South i bare 27 timer, kunne forskerne bestemme avstandene, bevegelsene og andre fysiske egenskaper til langt flere galakser enn man har klart i tidligere studier. De nye observasjonene avslørte dessuten objekter som Hubble-teleskopet ikke var i stand til å se.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Mysteriet med den forsvunne dvergen (18.02.15)
Astronomer har brukt det nye SPHERE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope for å lete etter en brun dverg man mente kretset rundt den uvanlige dobbeltstjernen V471 Tauri. Men forskerne fant ingenting, til tross for at SPHERE-bildene er de beste som noensinne er tatt av omgivelsene til dette interessante objektet. Forklaringen på dobbeltstjernens snodige oppførsel var eksistensen av en omkretsende brun dverg, men når sistnevnte viser seg ikke å eksistere, betyr det at gåten fortsatt er uløst.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Stjernepar dømt til undergang (09.02.15)
Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og teleskoper på Kanariøyene har astronomer identifisert to overraskende massive stjerner i hjertet av den planetariske tåken Henize 2-428. Stjernene kretser rundt hverandre i stadig tettere baner, og når de omsider smelter sammen om ca. 700 millioner år, vil totalmassen være stor nok til å skape en enorm supernovaeksplosjon.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
VISTA-teleskopet ser tvers gjennom Melkeveien (04.02.15)
På dette nye bildet fra ESOs VISTA-teleskop ser vi den berømte Trifidetåken i et nytt og uvanlig lys. Ved å observere i infrarødt lys kan astronomer se gjennom de støvfylte sentrale delene av Melkeveien og avdekke objekter som tidligere har vært skjult. Bare i dette ørlille utsnittet har forskere oppdaget to ukjente og svært fjerne cepheide-stjerner, som ligger bak Trifidetåken. Dette er de første variable stjerner av denne typen som er funnet den på andre siden av galaksens kjerneområde.
» Eldre nyhetssaker «