Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-Nytt: Ut på en ny kosmisk reise (22.7.2014)
Til høsten kommer boken Astronomi – en kosmisk reise skrevet av professor Øystein Elgarøy ved Institutt for teoretisk astrofysikk. Den skal brukes som ny pensumbok i emnet med samme navn, AST1010 – Astronomi – en kosmisk reise.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Elever oppdaget pulserende stjerne (16.6.2014)
En gruppe elever ved forskerlinja på Horten videregående skole har funnet en pulserende subdvergstjerne med Nordisk Optisk Teleskop (NOT) på La Palma.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Vinnerne av Kavliprisen 2014 (31.5.2014)
Kavliprisen i astrofysikk for 2014 gikk til tre pionérer for teorien om inflasjon i universets aller tidligste fase.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Skivegalaksers voldsomme opphav undersøkt av ALMA (17.09.14)
I tiår har astronomer trodd at galaksekollisjoner vanligvis ender opp med dannelsen av elliptiske galakser. Ved hjelp av ALMA og en rekke andre radioteleskoper har forskere nå for første gang funnet direkte bevis for at sammenstøt mellom galakser i stedet kan gi opphav til skivegalakser, og at dette utfallet faktisk er ganske vanlig. Denne overraskende oppdagelsen kan forklare hvorfor det finnes så mange spiralgalakser som Melkeveien i universet.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Kulehopen Messier 54 og litiummysteriet (10.09.14)
På dette 280-megapikselbildet fra ESOs Paranal-observatorium sees en enorm ansamling av stjerner kalt Messier 54. Denne kulehopen ligner de mange andre slike objekter vi ser på himmelen, men den byr på en overraskelse. Messier 54 hører nemlig ikke til Melkeveien, men er del av en liten satellittgalakse ved navn Sagittarius-dverggalaksen. Dette faktum har gitt astronomer muligheten til å teste hvorvidt også stjerner utenfor Melkeveien inneholder merkelig lave nivåer av grunnstoffet litium.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Kosmisk værmelding: Mørke skyer vil avløses av solskinn (03.09.14)
Lupus 4, en edderkoppformet flekk av gass og støv, skygger for bakgrunnsstjerner som en mørk sky på en stjerneklar nattehimmel. Lokale fortetninger i materialet inni skyer som Lupus 4 vil imidlertid med tiden gi opphav til nye stjerner og bringe lys der det før hersket mørke. Dette nye bildet på hele 250 megapiksler er tatt ved ESOs La Silla-observatorium i Atacamaørkenen i Chile.
» Eldre nyhetssaker «