Begivenheter
Ny versjon av Himmelkalenderen: Himmelkalenderen 2017 – Astronomisk håndbok og almanakk av Jan-Erik Ovaldsen. 2017-utgaven er den tolvte i rekken, og kommer i år med ny drakt, mer lett fordøyelig astronomi-stoff, og ny og bedre organisering.
Les mer om boka hos Himmelkalenderen.
Ny bok med astronomi-bidrag: Norske forskingsbragder. Boka Norske forskingsbragder av Unni Eikeseth Boka tar for seg de mest spennende og viktige naturvitenskaplige oppdagelsene i Norge de siste 150 årene. Totalt presenterer Eikeseth 11 oppdagelser fra den norske vitenskapshistorien. Blant bidragene finner vi Magnetiske soltornadoer og koronaproblemet [kap. i boka] med vår egen Sven Wedemeyer!
Forlagets presentasjon.
Se også Wedemeyers hjemmeside og bokas Facebook-side
Ny astronomibok: Stjerneklart. Tenk på det ufattelig store universet. Så fjerner du en ørliten prikk – jorda – fra bildet. Det du sitter igjen med er temaet for antologien "Stjerneklart – siste nytt fra verdensrommet". I Stjerneklart har redaktørene samlet de beste norske tekstene som er skrevet om verdensrommet de siste årene.
Kjøp boken her.
Se også Stjerneklarts Facebook-side.
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Forskerprofil: Solstrålen fra Sverige (25.11.2016)
Som skandinaver flest tiltrekkes også Mats Carlsson av solstrålene på Kanariøyene. Men mens de fleste av oss nyter dem - innsmurt med høy faktor på stranda, sitter han i en iskald kjeller høyt til fjells og analyserer dem.
Hele saken på Titan.uio.no
ITA-nytt: – Vår nye informasjonskilde til universet (24.11.2016)
Med oppdagelsen av gravitasjonsbølgene i år så er selve "teaterscenen" på plass i universet. Astrofysiker Øystein Elgarøy håper dette framover skal gi forskerne nye WOW-resultater.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: På sporet av de første stjernene (19.10.2016)
Astrofysiker Håkon Dahle og hans team har lokalisert en galakse hele 11 mrd. lysår unna. Galaksen er spesiell fordi den er uvanlig lyssterk og kan derfor avsløre nye hemmeligheter om universet. Blant annet hvordan universets første stjerner ble dannet.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: Sein fødsel for de første stjernene (12.9.2016)
De første stjernene ble i følge nye strålingskart dannet i universets ungdomsår, mye seinere enn tidligere antatt.
Hele saken på ITA-sidene
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Første tegn på merkelig kvanteegenskap hos det tomme rom? (30.11.16)
Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope undersøkt lyset fra en eksepsjonelt tett og svært magnetisk nøytronstjerne. De kan ha funnet de første observasjonelle indikasjoner på en snodig kvanteeffekt som ble forutsagt for første gang på 1930-tallet. Polarisasjonen til det observerte lyset tyder på at det tomme rommet omkring nøytronstjernen påvirkes av en kvanteeffekt kalt vakuumdobbeltbrytning.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Se solsystemer vokse fram (09.11.16)
Nye, skarpe observasjoner utført av tre ulike forskergrupper har avdekket iøynefallende strukturer i planetdannende skiver omkring unge stjerner. SPHERE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har nemlig gjort det mulig å observere den komplekse dynamikken i unge solsystemer – til og med i sanntid. Med det kraftige instrumentet kan astronomer undersøke hvordan planeter former skivene de ble dannet fra. Det gir i sin tur mer kunnskap om forholdene der nye kloder fødes.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Pillars of destruction (02.11.16)
Nye og spektakulære observasjoner av enorme søylelignende strukturer i den vakre Carinatåken er nylig utført med MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope. Et internasjonalt astronomteam har analysert strukturene, som bærer tydelig preg av forvitring og ødeleggelse. Lignende søyler i Ørnetåken har fått tilnavnet Pillars of Creation, men man kunne like godt kalt objekter av denne typen for Pillars of Destruction.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Fant uventede lysende haloer rundt fjerne kvasarer (26.10.16)
Et internasjonalt astronomteam har oppdaget gigantiske, glødende gasskyer omkring fjerne kvasarer. Den nye kartleggingen, som er utført med MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope, viser at gasshaloer rundt kvasarer forekommer langt hyppigere enn forventet. Et annet overraskende resultat er at haloenes egenskaper ikke passer overens med gjeldende teorier for galaksedannelse i det tidlige univers.
» Eldre nyhetssaker «