Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-Nytt: Freelancer om verdensrommet (16.12.2013)
Jan-Erik Ovaldsen skrev hovedfagsoppgave ved Institutt for teoretisk astrofysikk om en gravitasjonslinset kvasar. Nå driver han det populære astronomi-nettstedet himmelkalenderen.com og står bak flere bokutgivelser om verdensrommet.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt:Planck: Død, men allikevel levende (23.10.2013)
Planck har brent opp alt drivstoffet sitt, og onsdag 23. oktober ble satellitten slått av for godt.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Astronom og romforsker (22.10.2013)
Pål er en astronom med formidlingsglede. Spesielt gløder han for Solen og for nordlyset.
Hele saken på Aktuelt om instituttet-sidene
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Tilfeldig møte skaper himmelsk diamantring (09.04.14)
Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope i Chile knipset dette iøynefallende bildet av den planetariske stjernetåken PN A66 33, bedre kjent som Abell 33. Tåken ble til da en aldrende stjerne blåste vekk sine ytre gasslag og dannet en vakker blå boble. Tilfeldigvis ligger en forgrunnsstjerne langs samme synslinje og skaper et motiv som er slående likt en diamantring. Dette kosmiske smykket er uvanlig symmetrisk og framstår som en nesten perfekt sirkel på himmelen.
Galaktisk seriemorder (02.04.14)
Dette nye, detaljerte bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser galaksen NGC 1316 og dens mindre nabo NGC 1317. Selv om objektene ligger forholdsvis nære hverandre i rommet, har de svært ulike forhistorier. Den lille spiralgalaksen NGC 1317 virker å ha levd et rolig liv, mens NGC 1316 har slukt flere andre galakser og har arr som bevis på de voldsomme slagene den har utkjempet.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Første ringsystem rundt asteroide (26.03.14)
Observasjoner fra flere steder i Sør-Amerika, inkludert ESOs La Silla-observatorium, har til alles overraskelse avdekket at den fjerne asteroiden Chariklo omgis av to smale ringer. Fra før av kjenner man til bare fire andre solsystemobjekter med ringer – gasskjempene Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun. Chariklo er det femte og desidert minste objektet som har denne egenskapen. Ringenes opprinnelse er et mysterium, men de kan stamme fra en kollisjon som senere gav opphav til en skive med restmateriale rundt asteroiden.
» Eldre nyhetssaker «