Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Observatoriet - vårt institutts bakgrunnshistorie (20.4.2015)
Det ærverdige Observatoriet ligger like ved Solli Plass i Oslo. Litt bortgjemt i dag, men på 1800-tallet var dette et av landets viktigste hus. Her ble Norge satt på kartet, med nøyaktig beregnet lengde- og breddegrad. Her fikk også landet riktig tid. Nå har huset fått en egen bok beregnet for barn, unge og interesserte voksne.
Hele saken på Om instituttet-sidene
Astronytt: Polarisert Planck (26.2.2015)
Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Mørk materie i vår egen galakse (17.2.2015)
Ny studie forteller om mørk materie i det indre av Melkeveien. Håkon Dahle kommenterer.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Jakten på kvasarbildene (21.1.2015)
Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Kjempegalakser dør innenfra og ut (16.04.15)
Astronomer har for første gang gjort rede for hvordan stjernedannelsen sluknet i "døde" galakser for flere milliarder år siden. Tre milliarder år etter Big Bang produserte disse galaksene fortsatt stjerner i ytterkantene, men ikke lenger i sitt indre, ifølge nye data fra ESOs Very Large Telescope og Hubble-teleskopet. Stansen i stjernedannelsen ser ut til å ha begynt i kjernen til galaksene og så spredt seg til de ytre delene.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
ALMA avslører ekstremt kraftig magnetfelt nær supermassivt sort hull (16.04.14)
ALMA har avdekket et rekordkraftig magnetfelt svært nær hendelseshorisonten til et supermassivt sort hull. Dette nye funnet hjelper astronomer med å forstå oppbygningen til og dannelsen av disse massive monstrene som holder til i hjertet av de fleste galakser. Det gir også innsikt i plasmajetene som ofte skytes ut i voldsomme hastigheter fra polområdene.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Kanskje er mørk materie ikke helt mørk likevel (15.04.15)
For første gang kan mørk materie være observert å vekselvirke med annen mørk materie på andre måter enn via gravitasjonskraften. Observasjoner av kolliderende galakser, utført med ESOs Very Large Telescope og NASA/ESAs Hubble-teleskop, har gitt astronomer de første hint om hva denne mystiske ingrediensen i universet kan være.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Komplekse organiske molekyler oppdaget i ungt stjernesystem (08.04.15)
For første gang har astronomer identifisert komplekse organiske molekyler, livets kjemiske byggesteiner, i en protoplanetarisk skive rundt en ung stjerne. Oppdagelsen er gjort med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) og bekrefter at forholdene som lå til grunn for Jordas og Solas skapelse, ikke er unike i universet.
» Eldre nyhetssaker «