Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
Astronytt: Solens mystiske grensesjikt (17.10.2014)
Mennesker har vært nysgjerrig på Solen siden tidenes morgen. Forskere ved UiO finner nye spor i jakten på en fullstendig forståelse av energikretsløpet i Solens ytre atmosfære. I en spesialutgave av tidsskriftet Science trykkes fem artikler som hver for seg presenterer viktige fremskritt mot en fullstendig forståelse av hvor den ytre solatmosfæren får energien sin fra. Forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA), UiO, er medforfattere på alle artiklene.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Stjerner på en snor fra Hubble (10.07.2014)
Hubble-teleskopet har avslørt to sjeldne fenomener i ett og samme bilde. Forsker ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA), Håkon Dahle, har vært med å undersøke det uvanlige motivet.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Ut på en ny kosmisk reise (22.7.2014)
Til høsten kommer boken Astronomi – en kosmisk reise skrevet av professor Øystein Elgarøy ved Institutt for teoretisk astrofysikk. Den skal brukes som ny pensumbok i emnet med samme navn, AST1010 – Astronomi – en kosmisk reise.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Snodig stjernedannelse i galaktisk metropol (15.10.14)
Astronomer har brukt APEX-teleskopet for å undersøke en enorm galaksehop som er i ferd med å dannes i det tidlige univers. De har oppdaget at mye av stjernedannelsen er skjult av støv og dessuten foregår på helt uventede steder. Dette er første gang forskere har lykkes i å få fullstendig overblikk over stjernedannelsen i et slikt objekt.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Villender tar til vingene i åpen stjernehop (01.10.14)
En vakker ansamling blå stjerner i stjernebildet Skjoldet er her avbildet med 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Dette er en av de mest rikholdige åpne stjernehoper astronomene kjenner til. Objektet heter Messier 11, men er også kjent som NGC 6705 og Villandhopen.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Skivegalaksers voldsomme opphav undersøkt av ALMA (17.09.14)
I tiår har astronomer trodd at galaksekollisjoner vanligvis ender opp med dannelsen av elliptiske galakser. Ved hjelp av ALMA og en rekke andre radioteleskoper har forskere nå for første gang funnet direkte bevis for at sammenstøt mellom galakser i stedet kan gi opphav til skivegalakser, og at dette utfallet faktisk er ganske vanlig. Denne overraskende oppdagelsen kan forklare hvorfor det finnes så mange spiralgalakser som Melkeveien i universet.
» Eldre nyhetssaker «