Begivenheter
Ny astronomibok: Stjerneklart. Tenk på det ufattelig store universet. Så fjerner du en ørliten prikk – jorda – fra bildet. Det du sitter igjen med er temaet for antologien "Stjerneklart – siste nytt fra verdensrommet". I Stjerneklart har redaktørene samlet de beste norske tekstene som er skrevet om verdensrommet de siste årene.
Kjøp boken her.
Se også Stjerneklarts Facebook-side.
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Fem SFF-finalister fra UiO:Realfag og teknologi (21.3.2016)
Til sammen 34 prosjekter har blitt plukket ut til andre søknadsrunde om å bli nytt SFF. Et av prosjektene er Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS), ledet av Mats Carlsson ved ITA.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Strålende utsikter for solforskningen (19.2.2016)
Solforsker Sven Wedemeyer har fått ett stipend på nesten 20 millioner kroner fra det europeiske forskningsrådet for å studere solen med det gigantiske radioteleskopet ALMA. Dette baner vei for mange spennende oppdagelser om atmosfæren til vår egen sol og andre stjerner.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Fly over Solen (5.2.2016)
NASA lager reportasje om norsk solforskning.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Toppforsk til Luc Rouppe van der Voort (1.2.2016)
Som én av syv forskere ved Det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultet, UiO, er professor Luc Rouppe van der Voort tildelt flere millioner kroner fra Forskningsrådets Toppforsk-prosjekt.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Inni en himmelsk smelteovn (13.04.16)
På dette nye bildet fra kartleggingsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile ser vi en spektakulær ansamling av galakser kalt Fornaxhopen. Den er å finne på den sørlige himmelhalvkule i stjernebildet Smelteovnen, eller Fornax på latin. Hopen huser en mengde galakser i alle mulige former og størrelser, og enkelte av dem bærer på spennende hemmeligheter.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
ALMAs mest detaljerte bilde av en protoplanetarisk skive (31.03.16)
Dette nye bildet fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) viser de minste strukturer man noensinne har sett i den planetdannende skiven rundt den nære, sollignende stjernen TW Hydrae. Observasjonene avdekker en høyst interessant åpning like langt fra stjernen som Jorda er fra Sola. Det kan bety at en ung utgave av hjemplaneten vår, eventuelt en mer massiv såkalt superjord, er i ferd med å dannes der.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Den lokale gruppes utkantstrøk (23.03.16)
ESOs kjempekamera OmegaCAM på VLT Survey Telescope har tatt dette bildet av en ensom galakse kjent som Wolf-Lundmark-Melotte (WLM). Den ligger i utkanten av Den lokale gruppe, en ansamling galakser som blant annet inkluderer Melkeveien, og holder seg for seg selv langt unna de andre medlemmene. Faktisk er galaksen så liten og avsidesliggende at den kanskje aldri har vært i kontakt med andre galakser i Den lokale gruppe eller i universet for øvrig.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Uventede endringer i de lyse flekkene på dvergplaneten Ceres (16.03.16)
Observasjoner utført med HARPS-spektrografen ved ESOs La Silla-observatorium i Chile har avdekket uventede forandringer i de lyse flekkene på Ceres. Dvergplaneten framstår bare som en ørliten prikk sett fra Jorda. Likevel viser grundige analyser av klodens reflekterte lys at flekkenes lysstyrke øker om dagen i tillegg til å oppvise andre interessante variasjoner. Observasjonene tyder på at materialet i flekkene er flyktig og fordamper i lyset fra Sola.
» Eldre nyhetssaker «