Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-Nytt: Ut på en ny kosmisk reise (22.7.2014)
Til høsten kommer boken Astronomi – en kosmisk reise skrevet av professor Øystein Elgarøy ved Institutt for teoretisk astrofysikk. Den skal brukes som ny pensumbok i emnet med samme navn, AST1010 – Astronomi – en kosmisk reise.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Elever oppdaget pulserende stjerne (16.6.2014)
En gruppe elever ved forskerlinja på Horten videregående skole har funnet en pulserende subdvergstjerne med Nordisk Optisk Teleskop (NOT) på La Palma.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Vinnerne av Kavliprisen 2014 (31.5.2014)
Kavliprisen i astrofysikk for 2014 gikk til tre pionérer for teorien om inflasjon i universets aller tidligste fase.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Stjernedannelse skaper spektakulært himmellandskap (20.08.14)
Dette svært høyoppløste bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser to dramatiske stjernedannelsesområder i den sørlige del av Melkeveien. Det til venstre domineres av stjernehopen NGC 3603, som holder til 20 000 lysår unna i en av Melkeveiens spiralarmer. Objektet til høyre ligger halvparten så nært oss og er en samling lysende gasskyer med betegnelsen NGC 3576.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Triangulumgalaksen avbildet i all sin prakt (06.08.13)
VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har tatt et nytt og svært høyoppløst bilde (over 300 megapiksler) av den vakre galaksen Messier 33. Denne spiralgalaksen er Melkeveiens nest nærmeste store galaksenabo og er fullpakket med lyssterke stjernehoper og skyer av gass og støv. De mange rødglødende gasskyene i spiralarmene kommer spesielt godt fram på dette bildet, som er et av de mest detaljerte vidvinkelbilder som noensinne er tatt av Messier 33.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
ALMA fant dobbeltstjerne med rare planetdannende skiver (30.07.14)
Rundt hver av de to unge stjernene i dobbeltstjernesystemet HK Tauri har astronomer funnet en planetdannende gasskive, og det forbløffende er at skivene har helt forskjellig orientering i forhold til hverandre. Observasjonene som ble gjort med ALMA-teleskopet, har gitt forskere det klareste bilde noensinne av såkalte protoplanetariske skiver i en dobbeltstjerne. Resultatene bidrar også til å forklare hvorfor så mange eksoplaneter har snodige, avlange og skrå omløpsbaner.
» Eldre nyhetssaker «