Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
Astronytt: Regner på det tidlige univers (10.11.2014)
Hvordan går astrofysikere frem for å finne ut av noe som skjedde for 14 milliarder år siden? Svaret ligger i statistikken.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Solens mystiske grensesjikt (17.10.2014)
Mennesker har vært nysgjerrig på Solen siden tidenes morgen. Forskere ved UiO finner nye spor i jakten på en fullstendig forståelse av energikretsløpet i Solens ytre atmosfære. I en spesialutgave av tidsskriftet Science trykkes fem artikler som hver for seg presenterer viktige fremskritt mot en fullstendig forståelse av hvor den ytre solatmosfæren får energien sin fra. Forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA), UiO, er medforfattere på alle artiklene.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Stjerner på en snor fra Hubble (10.07.2014)
Hubble-teleskopet har avslørt to sjeldne fenomener i ett og samme bilde. Forsker ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA), Håkon Dahle, har vært med å undersøke det uvanlige motivet.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-Nytt: Ut på en ny kosmisk reise (22.7.2014)
Til høsten kommer boken Astronomi – en kosmisk reise skrevet av professor Øystein Elgarøy ved Institutt for teoretisk astrofysikk. Den skal brukes som ny pensumbok i emnet med samme navn, AST1010 – Astronomi – en kosmisk reise.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Multikunstneren MUSE studerer galaktisk kollisjon (10.11.14)
Det nye MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har gitt forskere et unikt innblikk i et spektakulært kosmisk sammenstøt. De nye observasjonene viser for første gang bevegelsen til gass som presses ut av galaksen ESO 137-001 idet den i høy hastighet farer inn i en enorm galaksehop. Resultatene er nøkkelen til å løse det langvarige mysteriet om hvorfor galakser i galaksehoper plutselig slutter å danne nye stjerner.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Revolusjonerende ALMA-bilde viser hvordan planeter blir til (05.11.14)
Dette nye bildet fra ALMA avdekker utrolige detaljer som aldri tidligere er sett i en planetdannende skive omkring en ung stjerne. Observasjonene er de første som er gjort med ALMA i sin nesten endelige konfigurasjon, og bildet er det skarpeste som noensinne er tatt på submillimeter-bølgelengder. De nye resultatene er et enormt skritt framover i studiet av hvordan protoplanetariske skiver utvikler seg og hvordan planeter blir til.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Eksozodiakallys – ny utfordring når jordtvillinger skal avbildes (03.11.14)
Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope Interferometer har et internasjonalt astronomteam oppdaget såkalt eksozodiakallys nær den beboelige sonen rundt ni nære stjerner. Eksozodiakallys er stjernelys reflektert fra støv dannet ved asteroidekollisjoner og fordamping av kometer. Tilstedeværelsen av store menger støv i de indre regionene rundt enkelte stjerner kan komplisere direkte avbildning av jordlignende planeter i framtiden.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Planetdannende livline oppdaget i dobbeltstjernesystem (29.10.14)
Takket være ALMA har forskere for første gang observert gass som strømmer fra en massiv ytre skive og innover mot de indre delene av et dobbeltstjernesystem. Gasstrømmen er trolig ansvarlig for å opprettholde en annen og mindre skive med planetdannende materiale, som ellers ville ha forsvunnet for lenge siden. Ettersom halvparten av alle sollignende stjerner er født i dobbeltstjernesystemer, vil dette nye funnet ha store konsekvenser for den videre jakten på eksoplaneter.
» Eldre nyhetssaker «