Bøker, nettsider og begivenheter
May 4th: Rosseland lecture 2017: The Universe - a detective story. Professor Hiranya Peiris will unravel the detective story of the Universe.

The Rosseland Lecture is held annually by the Institute of Theoretical Astrophysics, University of Oslo, in memory of Norway’s foremost astrophysicist, and founder of our institute, Professor Svein Rosseland (1894 – 1985). The Rosseland Lecturers are internationally renowned, outstanding astrophysicists. The Rosseland Lectures hold a semi-popular level and are open for all. See the Facebook event for more.
Almanakken for 2017: Hold deg oppdatert på soloppgang, solnedgang, formørkelser, månens deklinasjon osv. gjennom Almanakken 2017.
Kan kjøpes i de fleste bokhandlere.
Se også forlaget Gyldendals presentasjon av boken.
Ny versjon av Himmelkalenderen: Himmelkalenderen 2017 – Astronomisk håndbok og almanakk av Jan-Erik Ovaldsen. 2017-utgaven er den tolvte i rekken, og kommer i år med ny drakt, mer lett fordøyelig astronomi-stoff, og ny og bedre organisering.
Les mer om boka hos Himmelkalenderen.
Stjerneklart. Tenk på det ufattelig store universet. Så fjerner du en ørliten prikk – jorda – fra bildet. Det du sitter igjen med er temaet for antologien "Stjerneklart – siste nytt fra verdensrommet". I Stjerneklart har redaktørene samlet de beste norske tekstene som er skrevet om verdensrommet de siste årene.
Se Stjerneklarts Facebook-side.
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Hundreåring i forskningsfronten (15.02.2017)
Den kosmologiske konstanten fyller 100 år og er stadig like upopulær.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: Programmerer robotteleskop (31.01.2017)
Elever skanner himmelen som forberedelse til søk etter eksoplaneter.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Høythengende pris til solfysikere fra UiO (24.01.2017)
Mats Carlsson og Viggo Hansteen tildeles den prestisjetunge Arctowski-medaljen for deres arbeid for å løse gamle solmysterier.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: – ALMA gir forskere et helt nytt blikk på sola (24.01.2017)
Det gigantiske teleskopet skal fravriste solen en rekke hemmeligheter.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: Jakten på alternative gravitasjonsteorier (09.12.2016)
Kan man forstå universet bedre om man justerer litt på Einsteins generelle relativitetsteori? Ny avhandling ser på mulige effekter av alternative gravitasjonsteorier.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Forskerprofil: Solstrålen fra Sverige (25.11.2016)
Som skandinaver flest tiltrekkes også Mats Carlsson av solstrålene på Kanariøyene. Men mens de fleste av oss nyter dem - innsmurt med høy faktor på stranda, sitter han i en iskald kjeller høyt til fjells og analyserer dem.
Hele saken på Titan.uio.no
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Kontrakter for speil og sensorer til ELT er signer (18.01.17)
I en seremoni ved ESOs hovedkvarter ble det i dag signert fire kontrakter for store deler til Extremely Large Telescope (ELT) som ESO bygger. Kontraktene gjaldt: støpning av teleskopets gigantiske sekundær- og tertiærspeil (tildelt SCHOTT); levering av speilceller som skal støtte disse to speilene (tildelt SENER-gruppen); og levering av kantsensorer som utgjør en viktig del av kontrollsystemet til ELTs enorme segmenterte primærspeil (tildelt FAMES-konsortiet). Sekundærspeilet vil bli det største som noensinne er brukt på et teleskop, samt det største konvekse speilet produsert noen gang.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
ALMA begynner å observere solen (17.01.17)
Nye bilder tatt med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Chile har avslørt ellers usynlige detaljert på solen. Dette inkluderer nye innblikk i solflekkers mørke, forvridde sentre som har diametere på nesten to ganger jordens størrelse. Dette er de første bildene tatt av solen med fasiliteter hvor ESO er involvert. Denne typen observasjoner er et viktig bidrag i undersøkelsen av fysikken til vår nærmeste stjerne ytterligere. Antennene til ALMA er blitt utformet slik at de kan ta bilder av solen uten å bli skadet av den intense varmen fra det fokuserte lyset.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
VLT skal lete etter planeter i Alfa Centauri-systemet (09.01.16)
ESO har inngått en avtale med Breakthrough Initiatives for å tilpasse instrumenteringen på Very Large Telescope i Chile for å lete etter planeter i det nærliggende stjernesystemet Alfa Centauri. Slike planeter kan være et reisemål for en eventuell oppskytning av miniatyrromsonder.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
De skjulte hemmelighetene i Orions skyer (04.01.17)
Dette nye, spektakulære bildet er ett av de største og mest høyoppløste nær-infrarøde mosaikkbildene tatt av molekylskyen Orion A, som er den mest kjente og nærliggende stjernefabrikken med en avstand på omtrent 1350 lysår fra Jorden. Bildet ble tatt med VISTA-teleskopet ved ESOs Paranal-observatorium i nordlige Chile og avslører mange unge stjerner og andre objekter som vanligvis ligger godt begravd i støvskyer.
» Eldre nyhetssaker «