Begivenheter
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
Astronytt: ALMA ser mot Solen (10.6.2015)
Radioteleskopet ALMA er mest kjent for å se på det kalde universet, men kan også rettes mot den brennende Solen.
Hele saken på Astronytt-sidene
Astronytt: Lyset og verdensbildet (4.6.2015)
2015 er FNs internasjonale år for lys og lysteknolog. Tyskeren Christoph Scheiner spilte en betydelig rolle i debatten om de konkurrerende verdensbildene rundt år 1600.
Hele saken på Astronytt-sidene
ITA-nytt: Observatoriet - vårt institutts bakgrunnshistorie (20.4.2015)
Det ærverdige Observatoriet ligger like ved Solli Plass i Oslo. Litt bortgjemt i dag, men på 1800-tallet var dette et av landets viktigste hus. Her ble Norge satt på kartet, med nøyaktig beregnet lengde- og breddegrad. Her fikk også landet riktig tid. Nå har huset fått en egen bok beregnet for barn, unge og interesserte voksne.
Hele saken på Om instituttet-sidene
Astronytt: Polarisert Planck (26.2.2015)
Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
Rekordskarpt bilde av Einstein-ring i det fjerne univers (08.06.15)
ALMA-observatoriet har produsert et fantastisk detaljert bilde av en svært fjern gravitasjonslinset galakse. Gravitasjonslinseeffekten gjør at vi observerer et forstørret bilde av galaksens stjernedannelsesområder, og aldri før har man sett detaljer på dette nivået i et så fjernt objekt. De nye observasjonene, som er betydelig mer detaljerte enn det Romteleskopet Hubble kan oppnå, avslører regioner med stjernedannelse som kan minne om forvokste versjoner av Oriontåken i vår egen galakse.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Kosmisk feiring med bobler (27.05.15)
I den mest lyssterke regionen i den glødende tåken RCW 34 varmes hydrogengass kraftig opp av unge stjerner og brer seg ut gjennom den kaldere, omliggende gassen. Når den oppvarmede gassen når skyens ytterkant, spruter den ut i det tomme rom som vin fra en nysprettet champagneflaske. Astronomer kaller faktisk prosessen for champagnestrøm. Denne unge tåken har mer enn et par bobler å by på, for forskere ser tegn på at det har vært flere runder med stjernedannelse her.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Medusas grufulle skjønnhet (20.05.15)
Astronomer har brukt ESOs Very Large Telescope i Chile for å ta dette rekordskarpe portrettet av Medusa-tåken. Da stjernen i hjertet av tåken gikk over i pensjonisttilværelsen, kastet den av seg sine ytre gasslag og dannet denne fargerike kosmiske skyen. Bildet gir et innblikk i skjebnen til vår egen sol, som også kommer til å ende opp på denne måten.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Stjernehopenes mørke side (13.05.15)
Observasjoner med ESOs Very Large Telescope i Chile har avslørt en ny type "mørke" kulehoper omkring kjempegalaksen Centaurus A. Disse mystiske objektene ser ut som vanlige kuleformede stjerneansamlinger, men inneholder mye mer masse. Massen kan utgjøres av uventede store mengder mørk materie eller massive sorte hull, skjønt ingen av delene er forventet eller forstått.
» Eldre nyhetssaker «